Greta t'escolta

Hola,

El New York times ha entrevistat a Greta Thunberg i com sempre diu coses mes assenyades que la meitat de la humanitat. Aquí l'article original.

Greta Thunberg escolta les teves excuses. Ella no aquesta impressionada

Greta Thunberg s'ha refermat tan fermament com un icona, potser la icona, de l'activisme ecològic que és difícil creure que només han passat dos anys des que va iniciar una vaga escolar per cridar l'atenció sobre la crisi climàtica. En aquest breu període de temps, Thunberg, un suec de 17 anys, s'ha convertit en una figura de prestigi internacional, capaç de reunir-se amb líders mundials comprensius i sacsejar als antipàtics. El seu convincent claredat sobre l'escala de la crisi i la seva indignació moral per la resposta política inadequada han tingut una gran influència en el canvi d'opinió pública. S'estima que quatre milions de persones van participar en les vagues climàtiques globals de setembre de 2019 que ella va ajudar a inspirar. "Hi ha una imatge falsa que sóc un adolescent enfadat i deprimit", diu Thunberg, el ràpid ascens és el tema de "I Am Greta", un nou documental a Hulu. "Però, per què estaria deprimit quan estic tractant de fer tot el possible per canviar les coses?"

Què creu que hi ha en joc per a les eleccions presidencials dels Estats Units? És una tria ecològica decisiva? No podem predir el que succeirà. Potser si Trump guanya, aquesta serà l'espurna que fagi enfadar a la gent prou com per començar a protestar i realment exigir coses per la crisi climàtica. Crec que podem dir amb seguretat que si Trump guanya, amenaçaria moltes coses. Però no estic dient que Joe Biden sigui bo o que les seves polítiques estiguin a prop de ser suficients. No són.

L'any passat estava aquest vídeo de vostè a l'ONU mirant a el president Trump. Em preguntava si potser era una expressió facial d'una fracció de segon que després es va desproporcionar. Pots recordar el que estaves pensant llavors? No crec que necessitis una explicació. Crec que la gent podria veure-ho per si mateixa.

Fa un segon vas dir que les polítiques climàtiques de Joe Biden no són prou bones. Entenc que el seu pla o el Green New Deal és insuficient davant com, segons la majoria de les estimacions, Estats Units està gastant en excés les seves emissions contra el pressupost mundial de carboni.
La quantitat de diòxid de carboni que ens queda per enviar a l'atmosfera si volem evitar que la temperatura global pugi més d'un límit superior de 2 graus Celsius, l'objectiu acordat en l'acord climàtic de París de 2015.
Però aquest tipus de plans s'estan discutint de manera seriosa, cosa que no succeïa fa cinc anys. És possible que la naturalesa de la política democràtica sigui tal que els canvis no es produeixin amb la rapidesa necessària per mantenir-nos per sota de certs llindars de l'escalfament global? Quan diem "polítiques més ecològiques", què vol dir "verd"? El verd és un color. Llavors, quan la gent diu que invertirem en inversions verds, això pot significar qualsevol cosa. El Green New Deal està molt lluny de ser suficient, però com ha dit, ha canviat el debat. Podria ser un petit pas en la direcció correcta, i aquesta és la forma en què hem de comunicar-ho. Dir: "Això està lluny de ser suficient" i després mostrar sempre on hem d'estar.

En quina mesura creu que el seu treball com a activista hauria d'implicar pensar en solucions als problemes climàtics? O creu que el seu paper és més simbòlic? No sóc un científic. M'he mantingut intencionalment fora de parlar sobre coses específiques i sobre política perquè això no depèn de nosaltres, els nens. Seria estrany.

Quan dius "nosaltres nens", tècnica i legalment sóc un nen.

Ho ets, però aposto a que hi ha molts joves de 17 anys que no volen que els considerin nens, encara que tècnica i legalment ho siguin. Alguna vegada prefereixes que et considerin un adult? No m'importa si em consideren un nen o un adult. Vull trobar-me amb la resposta que està al meu nivell. Però sí, suposo que quan compleixi 18 anys, passaré a descriure'm a mi mateix com un adult. Aquesta és una forma molt autista de veure les coses. La gent diu: "Ella està tractant d'emmarcar-se a si mateixa com una nena perquè la gent no pugui criticar-la. Ella està usant això com un escut". No. Sóc autista i dic les coses com són.

Definitivament entenc que, en cert nivell, és ridícul preguntar-li a un jove de 17 anys sobre problemes geopolítics complicats, però de la mateixa manera, no tens 10 anys i ets un líder. Existeix una edat en què consideraria raonable que la gent esperés tenir idees sobre solucions? En aquest moment, dedico no sé quant temps a llegir i intentar aprendre, però això no vol dir que sigui un expert. Així que trio cedir aquest debat als que en saben més que jo. Sé potser més sobre la comunicació, així que em vaig a apegar a això, on puc ser més útil. La principal estratègia de comunicació de les últimes dècades ha estat la positivitat i la difusió d'inspiració per a motivar les persones a actuar. Com: "Les coses estan malament, però podem canviar. Només encén la bombeta". Sempre calia ser positiu, encara que fos una falsa esperança. Encara necessitem comunicar les coses positives, però per sobre d'això necessitem comunicar la realitat. Per poder canviar les coses, hem d'entendre on som. No podem difondre falses esperances. Pràcticament no és molt savi. A més, és moralment incorrecte que la gent es basi en falses esperances. Així que vaig intentar comunicar la crisi climàtica tal com és.

El que vol dir amb claredat, i en el passat vostè va atribuir aquesta claredat a la seva síndrome d'Asperger, fins i tot el va anomenar el seu superpoder. Hi ha alguna manera en la qual Asperger sigui un obstacle? Podria ser, si ho veus a la forma de tenir una vida normal. Em fa diferent. No pas temps amb amics, perquè sóc dolent socialitzant. Podries veure això com un obstacle, però jo no, perquè no necessito fer això per sobreviure. No sento la necessitat de fer coses que altres podrien fer.

Sent que té claredat sobre qüestions polítiques o morals més enllà de la crisi climàtica? Hi ha algun en el que vegis gris? Hi ha la idea errònia que veig el món en blanc i negre. Per descomptat que no veig el món en blanc i negre. És només que quan es tracta de el clima i el medi ambient, no es pot ser una mica sostenible. O ets sostenible o ets insostenible. La raó per la qual vaig poder actuar sobre la crisi sense que les persones al meu voltant ho fessin va ser perquè la majoria de la gent segueix els codis socials, però les persones amb Asperger i autisme, no seguim els codis socials. No ens importa el que la gent pensi de nosaltres. Per això vaig començar a actuar, i crec fermament que és per això que les persones en l'espectre de l'autisme estan sobrerepresentades en el moviment climàtic.

Hi ha una part en "I Am Greta" en què parles sobre com no et conviden a festes i sobretot passes temps amb la teva família. Ha canviat la seva vida social, o els seus sentiments de ser acceptat o no, des que es va fer tan conegut? Abans de començar la vaga escolar, bàsicament només parlava amb els adults en els quals confiava. Vaig trobar a la gent de la meva edat completament poc interessant. Ells no es van preocupar per mi. No em van parlar. Però després vaig començar a fer vaga a l'escola, i recordo sentir que era molt estrany, perquè la gent realment em mirava. Mai abans havien fet això. Sempre havia estat invisible i de sobte ja no era invisible. Van començar a reconèixer que jo hi era. Van començar a fer fotos amb mi. A el principi va ser dur, perquè no vaig entendre. Quan es va acostar un grup de nens, em vaig espantar perquè vaig pensar que m'anaven a tractar malament, com sempre ho havien fet. Així que a vegades em vaig sentir aclaparat i vaig haver de marxar perquè els tenia massa por. Això va ser molt estrany: passar d'una realitat a una altra realitat gairebé de la nit al dia.

Li resulta més fàcil relacionar-se amb altres persones de la seva edat? No. Encara no sé realment com són les persones de la meva edat o com es comporten.

Et vas prendre un any lliure de l'escola per fer activisme. Com és estar de tornada a classe? Sé que aquest és el tipus de preguntes que probablement pensi que són absurdes, però sento curiositat per la seva vida. Està bé. A vegades es torna incòmode: a Suècia tenim aquest fenomen anomenat Jantelagen. És quan algú és famós i les persones que l'envolten gasten tota la seva energia a ignorar el fet que la persona és famosa. Els puc donar un exemple. Avui vaig estar en un museu i hi va haver una exposició. Crec que em van esmentar en l'exposició quatre vegades. Hi havia una foto enorme meva penjada al museu ia la botiga de regals venien els meus llibres. No obstant això, ningú va donar un pas a el front i va dir: "Ets Greta?" Només em van mirar. Sé que ells saben que jo sé. Es torna socialment incòmode. Tenim aquesta cultura a Suècia.

Pots trobar temps en la teva vida per fer coses per plaer? Per descomptat. Faig trencaclosques. Veig molts documentals i llegeixo molt. Estic amb els meus gossos. Però també gaudeixo treballant. No és com si estigués sacrificant el meu temps lliure per fer això. Vaig triar fer això.

Aquest estiu, vostè coescriure una carta oberta demanant el cessament immediat de tota inversió en exploració i extracció de combustibles fòssils. Això no va a succeir. Però, ¿és l'esperança que les demandes intransigents siguin el millor camí cap al canvi més positiu? Si. Un bon exemple és que si tens algú de la família que sempre arriba tard, dius: "La festa comença a les 6", i després aquesta persona arriba a les 7. Però en realitat la festa va començar a les 7. Es tracta d' comunicar la Manera de crisi: si volem mantenir-nos en línia amb els pressupostos de carboni que ens donen un 66 per cent de possibilitats de mantenir-nos per sota de 1,5 graus d'augment de la temperatura mitjana global per sobre dels nivells preindustrials, llavors això és el que hem de fer. La gent en el poder diu: "Ens mantindrem dins l'Acord de París. Anem a estabilitzar per sota de 1,5 graus". Diuen això i se surten amb la seva perquè el nivell de coneixement és molt baix.

Què ha après sobre les persones en el poder? He parlat amb molts líders mundials i, de vegades, desitjaria tenir una càmera oculta. La gent no creuria el que diuen. És molt divertit. Diuen: "No puc fer res perquè no tinc el suport. Necessites ajudar-me". Es desesperen. És com si em supliquessin que els ajudi a persuadir el públic que necessitem una acció climàtica. El que això em diu és que la gent està subestimant el seu poder i el poder de la democràcia i de pressionar a la gent en el poder. No poden fer res sense el suport dels votants.

Com s'assegura que no l'utilitzin com a suport quan es reuneix amb polítics? Aquesta és probablement l'única raó per la qual em coneixen. Però és necessari poder tenir converses, i no dic: "Vaig tenir una reunió amb Angela Merkel o Emmanuel Macron i realment semblen entendre-ho". No faig que es vegin bé. Això és una cosa que puc fer. La gent s'adona quan els polítics intenten amagar-se darrere de mi.

Hi ha algun líder polític que cregui que sembla entendre-ho? No.

Permetin-me preguntar-los sobre l'acció individual i la crisi climàtica. Vostè ha dit en una altra part que no li està dient a la gent que hauria de tornar-se vegana o deixar de volar, sinó que hauria de mirar la ciència i actuar en conseqüència. Li preocupa que la gent vegi la ciència, es aclapari i després decideixi que les seves eleccions individuals no faran cap diferència? O només fer canvis que no incomodin les seves vides? Sé que és una falla moral, però tots dos escenaris descriuen bastant el meu comportament i, crec, el de moltes altres persones. És cert que si una persona deixa de menjar carn i lactis, no hi ha molta diferència. Però no és el que fa una persona. Es tracta d'una cosa molt més gran. Alguns estudis han realitzat proves en quatre condicions diferents. A el primer grup de llars se li va dir: "Hauria de reduir el seu consum d'energia perquè pot estalviar diners". A el segon grup li van dir: "Hauria reduir el seu consum d'energia a causa de el medi ambient". El tercer, va ser com, "Pensa en el futur dels teus fills". A el quart grup se li va dir com el seu consum d'energia en comparació amb el dels seus veïns. Es va convertir en una competència. El quart grup més que altres va reduir el seu consum d'energia. Mostra com som animals socials. Copiem el comportament de l'altre. No vaig deixar de volar ni de convertir-me en vegà perquè volia reduir la meva petjada de carboni personal. Seria molt més útil per a mi volar al voltant de el món advocant per l'acció climàtica. Però es tracta d'enviar un senyal que estem en una crisi i que en una crisi es canvia el comportament. Si ningú trenca aquesta cadena de "No faré això, perquè ningú més està fent res" i "Mira'ls. Ho estan fent molt pitjor que jo", si tothom segueix així, llavors no. 01:00 canviarà. No entendrem que estem en crisi. Si la gent no entén que estem en una crisi, no pressionarà als que estan al poder. Si no hi ha pressió sobre les persones en el poder, llavors poden seguir sortint-se amb la seva sense fer bàsicament res. Però si comprèn completament la ciència, llavors sabrà el que ha de fer com a individu. Llavors saps que tens una responsabilitat.

Què passa amb el problema de la capacitat de les persones per ignorar el patiment? Podríem dir que 2 graus de escalfament podrien causar la mort de 150 milions de persones per la contaminació de l'aire, però la veritat és que molts de nosaltres ja ignorem tant dolor humà. O deixeu-me dir-ho d'aquesta manera: l'activisme climàtic ha mogut a milions de persones a l'acció. Com mous milions més? Aquest és un problema molt gran. Atès que no ens expliquen aquestes històries que estan succeint en aquest moment, les persones les vides s'estan perdent i els mitjans de subsistència s'estan llevant, no ens adonem que existeixen. Fins i tot si ens diuen, sentim que estan massa lluny. És trist que durant tant de temps les persones en les àrees més afectades de l'món hagin estat barallant i dient aquestes coses, però va ser només fins que els nostres propis fills van començar a dir: "Volem un futur" que la gent va començar a preocupar-se. D'on sóc, i de vostè també, estic segur que la gent diu: "No podem actuar perquè és massa radical. Costarà massa. Serà massa difícil. Hauríem de centrar-nos en tractar de mantenir nosaltres mateixos fora de perill i adaptant-nos". Sí, nosaltres en aquesta part de món podem adaptar-nos per un temps. Tenim els recursos i la infraestructura. Però oblidem que la majoria de la població mundial no té aquesta oportunitat i no podrà adaptar-se. També són els que seran els més afectats, els primers i els menys responsables. Això està sent ignorat en un grau que és patètic.

I, no obstant això, hi ha els incendis forestals d'Austràlia, els incendis forestals de Califòrnia, els esdeveniments climàtics severs, tot hi és perquè ho vegem. És que fins i tot més persones han d'experimentar esdeveniments cataclísmics perquè es prenguin la crisi climàtica més seriosament? Molta gent diu això. Diuen que no és fins que s'estigui cremant en el nostre propi pati del darrere que començarem a actuar. Però això no és cert. Si mires a Austràlia, ¿van canviar? No. Mira Califòrnia. ¿Van canviar? No. Hem perdut tant el contacte amb la natura que fins i tot quan s'està cremant davant nostre, no ens importa. Ens preocupem més per aquest sistema social, aquest sistema polític que hem construït.

La ira en els seus discursos és una gran part del que connecta amb la gent. Encara et sents enfadat? Mai m'havia sentit tan enutjat. Quan dic: "Com t'atreveixes? M'has robat els meus somnis i la meva infància", això no vol dir res. És un discurs. Quan ho vaig escriure, vaig pensar, està bé, aquesta és una oportunitat única a la vida per parlar a l'Assemblea General de les Nacions Unides, i necessito aprofitar-la al màxim. Així que això és el que vaig fer, i vaig deixar que les emocions prenguessin el control, per dir-ho. Però en realitat mai em enuig. No recordo l'última vegada que vaig estar enutjat.

Quin és el teu sentit del que atrau la gent? El moviment climàtic, la nostra major fortalesa és que aquest és un moviment completament basat en el consens científic. Anem directe als fets. No és més complicat que això. No sóc el líder de cap moviment.

Ets el rostre d'un. Francament, no entenc per què els mitjans de comunicació se centren tant en els activistes que en el problema en si. És un pont fàcil cap al problema en si. Ho fa més fàcil si li poses la cara. Es torna més fàcil d'entendre per a la gent. Llavors entenc per què ho fan. No entenc per què ho fan així. Es torna gairebé absurd quant s'apodera d'aquesta cultura de celebritats. I a més, les persones que se senten amenaçades per la crisi climàtica i senten que els seus interessos estan en risc, van després dels activistes. Trien l'alarma d'incendis en lloc de foc perquè ocupa la ment de les persones. Quan Trump parla de mi, la gent parla d'aquest conflicte en lloc de el clima en si.

Et crec que el teu objectiu no és ser un líder, però què és el que vols que la gent prengui d'una pel·lícula sobre tu? Espero que pugui ser un pont perquè la gent comprengui que estem en una crisi. Potser m'agradaria que la pel·lícula estigués menys centrada en mi i més centrada en la ciència. Però entenc que és una pel·lícula. A més, a l'fer aquesta pel·lícula, mostren el absurda que és aquesta cultura de celebritats en què vivim, que la gent està tan obsessionada amb mi com a individu i com a activista en lloc de el clima en si. I també que tota aquesta responsabilitat recau sobre nosaltres els nens i en lloc d'actuar ells mateixos la gent aplaudeix als nens. Nens que ni tan sols volen fer aquestes coses però senten que han de fer-ho perquè les persones que aplaudeixen no ho fan.

Puc fer una pregunta tonta més? Si.

Això es remunta al que va dir sobre saber comunicar-se: Quina creu que és la qualitat específica de la seva comunicació que mou a les persones? És una mena de saviesa? No crec que tingui cap saviesa específica. No tinc molta experiència en la vida. Una cosa que sí que tinc és la forma infantil i ingènua de veure les coses. Tendim a pensar massa en les coses. De vegades, la resposta simple és que no és sostenible viure així.

Per David Marchese

Comentaris

Entrades populars